コーヒー容器「ASTORIA」
片岡物産株式会社
“ASTORIA” freeze-dried coffee
KATAOKA & Co.,Ltd
Category: Packaging Date: 1980
ASTORIAブランドのフリーズドライ製法のインスタントコーヒーの容器デザインです。スティックタイプ商品との相乗で市場開拓を図りました。成熟市場に参入するにあたり、競合ブランドとのデザイン上の差別化が強く求められました。
スーパーなどセルフサービスストアの棚取り条件を有利にするために、容器胴部の下半分をだ円形にし、巻ラベルは上部のみとしてフリーズドライの粉の特徴を見やすくする工夫をしています。
コーヒーのもつ豊穣な味と香りを、金色と濃茶色に象徴しています。品種別の色彩は、ASTORIAブランドの他商品と同色を採用し、アイデンティティを保っています。
A glass container was developed for introducing ASTORIA brand freeze dried coffee to the market. Differentiation on design against competitors was strongly required because the brand was a late comer to the market.
To get better share on the shelf in a supermarket or a convenience store, a lower half of the container was made in oval cross section, and made contents visible to show off the feature of freeze dry by limiting wrapping label to an upper half of it. By employing a same color, with making gold and black for primary colors, of the other ASTORIA products such as a drip coffee for an item color so as not to be confused.