のり缶
株式会社山本山
Dried Laver Canister
YAMAMOTOYAMA Co., Ltd.
Category: Packaging Date: 1966
創業元禄3年(1690年)、山本山の「のり缶」。お茶とならび海苔は日本の味と心を伝統を継承する代表の品です。
カット海苔の出現で、茶筒に海苔も詰めることが可能になり、ギフト商品でのセットアップが図られました。中身が海苔であることを強調ために「のり」と平仮名で大きくシンボリックに扱いました。老舗ブランドの海苔商品の新たな顔づくりが課題でした。同時に全型海苔用の角形缶も統一のグラフィックでギフトセットの顔をつくりました。
伝統の品を現代の生活場面に適合させるモダナイズする手法はいつも変わらぬデザインテーマです。「のり缶」は45年経った今日でも現役で生き続けています。
Tea stores traditionally sell dried laver, too. When readily cut dried laver were introduced into the market, the laver became available to be sold packed in a same style canister for tea. The proposal setting up the canister as a gift item was also made.
It was necessary to emphasize that the contents were dried laver because the canister style was same. So that the brush stroke characters for dried laver were arranged in large size and symbolic manner. By employing rectangular can exclusively for dried laver with unified graphics, it was expressed as a gift set.
Dried laver packed and sold in a canister is almost usual manner nowadays. Also the graphic design shown here has been still used for forty five years since it appeared in the market.