「東京都」CI計画
東京都
“Tokyo Metropolitan Government” Corporate Identity
TOKYO METOROPOLITAN GOVERNMENT
Category: Branding Date: 1989
東京都のCIは、新しい時代に対応した東京都のありかたとイメージを求めて、昭和61年よりその検討が始まりました。GKグラフィックスは、ビジュアルデザインシステムに関するコンサルタントとして、早期からこの計画に参加しました。
この計画は、都市としての「東京づくり」(Community Identity)と行政主体としての「都庁づくり」(Corporate Identity)という2つの側面を持ち、一般企業のCIとは異なる視点が要求されました。都民とのコミュニケーション、都庁内でのコミュニケーションをより積極的にうながし、都庁自らが変貌し、新しい東京のイメージをつくりあげていけるような創造的な環境づくりをめざしました。
The Corporate Identity of Tokyo Metropolitan Government had been studied since 1985 in seeking the way of the government should be and the image for new era. GK Graphics had joined the project from early stage as the consultant of visual design systems. The corporate identity was required the view different from that of a private company. The identity has two aspects to identify a "community" and a "corporation."
The former is a policy to produce Tokyo as a community. The latter is a policy to produce government as an administrative office. It was planned to have environment to create a new Tokyo image through self changing of metropolitan government by actively promoting communication between the government and metropolitan citizens, and among the inside of the government itself.