「五代庵」リブランディング計画
株式会社東農園
Rebranding project for Godaian brand
Azumanouen Co., Ltd.
Category: Packaging Branding Date: 2016
天保五年の創業以来、「味の追及」と「つくり手の心が伝わるものづくり」にこだわり続けてきた、和歌山の紀州梅干専門店「五代庵」。その精神を引き継ぎ、未来へ向けて更なる進化を目指す新しい「五代庵」の姿を伝えるために、シンボルマークおよびロゴタイプをはじめとするヴィジュアルイメージを刷新しました。シンボルマークは、月桂樹の枝を丸く編んだ冠「月桂冠」をモチーフとし、梅の実のなる姿をこの冠のかたちで表すことにより、日本一の梅の里で伝統を守りながらも梅の新たなる可能性に挑戦し続ける「梅製品業界のトップメーカー」としての誇りや自信を象徴しています。
また、新しいヴィジュアルイメージに合わせてパッケージリニューアルも行いました。各カテゴリー(梅干/梅酒/お菓子/調味料/健康食品)の代表商品を基本デザインとして他商品にも展開され、ブランドの一貫したイメージづくりを図っています。ユーザーに「自分へのご褒美として購入したい/大切な人に贈りたい」と思わせる新たな表情づくりを目指して、シンプルで上質感のあるデザインを心がけました。
Godaian manufactures traditional Kishu ume-boshi (salted Japanese apricots) in Wakayama. Ever since their founding in 1834 they have pursued fine taste with a persistence on manufacturing products that convey the enthusiasm of the maker. This visual identity plan including a new mark and logotype was introduced to express a refreshed Godaian, inheriting the founding spirit and at the same time advancing to a new future. The symbol mark illustrates a laurel crown, expressing the form of fruiting ume (Japanese apricots.) It represents their pride and confidence as the premium manufacturer of the industry, inheriting the traditional legacy in the largest village living on ume in Japan and at the same time challenging new opportunities.
Along with the visual identity we also renewed their package designs, first designing the primary products in each of their product groups (ume-boshi, ume-shu or ume liquor, confectionery, seasonings and health foods) as basic designs to be applied to other products for a unified brand image. We aimed for a simple but high quality feel to give a new impression of products suitable as gifts to a close one or to the purchasers themselves.