「道後館」VI計画
瀬戸内海汽船株式会社
“Dougokan” Visual Identity
Setonaikai Kisen Co., Ltd.
Category: Branding Date: 1988
日本人の旅のスタイルは江戸時代にその原型を見ることができます。各地の参拝や湯治場での療養などを目的としながら、その道すがらで巡り合う人、味、風景などを楽しむことが、本来の旅の情緒でした。
道後館VI計画は旅の本質である「巡り」をコンセプトとし、日本人の旅の原点である「江戸」をテーマとして開発しました。シンボルマークは「巡り」「波」「もてなしの心」を表しています。サイン計画では「江戸」から「大名屋敷」「夜店」「大店」などの演出テーマを導き、それらにしたがって各サインの形状、素材、色彩を設定しました。
建築設計:株式会社黒川紀章建築都市設計事務所
Travel style of Japanese could be originated in Edo period (1600 - 1860). Primary emotion of travel was to enjoy talking with passersby, cuisine, landscape and the like while its purposes were pilgrimage to shrines, pleasure in spas and others.
DougoKan Visual Project was developed with a concept of "road," essence of travel, and the theme of "Edo," the origin of travel Japanese style. The Symbol Mark expresses "tour," "wave," "hospitality." In the Signage Plan, presentation themes such as "clan's residence, " "night stall," "big store" were taken from "Edo," and form, material and color were decided accordingly.
Architectual Design: KISHO KUROKAWA Architect & Associates