「キッコーマン」ブランディング
キッコーマン株式会社
“Kikkoman” Branding
Kikkoman Corporation
Category: Branding Date: 1961
人間の営みの中で切っても切れない"たべもの"。その中でも調味料・しょうゆは、日本人の食文化を語るうえで欠かせないものです。しかしながら、国際化の波は日本の食文化に様々な影響と変化をもたらしました。400年の歴史をもつ「キッコーマン」も変化する食環境と常に対峙しています。大量生産・流通を前提とするナショナルブランド「キッコーマン」は、いつの時代も安定した品質の保持と商品供給を課せられています。デザイン開発の基本的な考え方は、"商品パッケージは企業の顔であり、ユーザーとのコミュニケーションツール"にあります。時代を生き抜いてきたキッコーマンのしたたかな顔は、キッコーマンの資産でありアイデンティティです。
The Vital essence of our lives, food cooking, that is. Soy Sauce is most essential stuff among seasoning for cooking Japanese food. However, wave of internationalization has brought various influence and change to Japanese food culture. "Kikkoman" with four hundred years history has also faced varying food environment. Provided mass production and distribution, as a national brand, "Kikkoman" has been required to keep the stable quality and the supply of products in any era. A primary design development concept was that a product package was the face of a company and the communication tool between users. The tough face derived from Kikkoman's long survived history is its asset and identity.