「JRA・WINS」サイン計画
特殊法人日本中央競馬会
“JRA WINS” Signage Planning
JAPAN RACING ASSOCIATION
Category: Environment Date: 1987
JRA施設全体の「イメージアップ計画」として位置づけられたサイン計画です。
単にシンボルマークを空間に配置するだけではなく、競馬の要素を顕在化することで、競馬をより深く楽しむ契機となるような展開が仕組まれています。このため、発売窓口の設計をはじめ、演出バナー・什器などを同時に取込み、そのモチーフは競馬場やウィンズ等の建築設計からも、もたらされました。サインが、建築群のそれぞれの個性を尊重しながら全体のイメージを統合していくのに効果的なツールであることを実証した好例です。
建築設計:日本競馬施設/黒川紀章建築都市設計事務所/松田平田設計事務所
協同:株式会社博報堂
The Signage Planning influencing all JRA aspects was positioned in a Visual Design project named "image up project." The project was not merely to layout a symbol mark in space. It was developed to promote greater pleasure of horse racing by appealing the factors of the race. The motif of the sign was applied to ranging from ticket windows, promotional banners and fixtures, and it was also applied to the architectural plan of a racetrack and a betting booth.
The project made well-proven example that the sign was an effective tool to consolidate whole image in respecting the character of each building in the group of buildings.
Cooperation: Hakuhodo Inc.