丸ノ内ホテル サイン計画
株式会社丸ノ内ホテル
Signage Project for Marunouchi Hotel
Marunouchi Hotel Co., Ltd.
Category: Branding Environment Date: 2018
丸ノ内ホテルは1924年に開業した都内でも有数の老舗ホテルです。この計画では、ブランド戦略の一環として館内サインのリニューアルを行いました。
私たちはホテルの経営者やスタッフとともに、歴史的資産を再構築し「季節の変化を共有する『日本の迎賓』」というコンセプトを設定しました。館内のサインパネルの一部にアートワークを組み込み、季節ごとに差し替えることでホテル空間の表情を変えていきます。それは、四季の変化を先取りして来訪者をもてなす日本古来の文化に倣ったものであり、1960年代に新館新築に関わったインテリアデザイナー、パトリシア・ケラー女史が試みた「日本らしさの昇華」を現代に繋げたものでもあります。
私たちは、スタッフとデザイン意識の共有をはかりながら、シンボルマークやロゴタイプのリファインを始めとした総合的な取り組みにより、お客様すべての体験価値の向上を支援しています。
[第52回 日本サインデザイン賞 銀賞受賞]
We managed a signage renewal project for Marunouchi Hotel, one of the most prestigious hotels established in 1924.
In reviewing the signage plan, we reconstituted the hotel's heritage asset with the hotel manager and staff in an effort to develop the concept of "Japanese hospitality through shared appreciation of seasonal changes."
Based on the Japanese culture of offering hospitality to guests by utilizing seasonal changes, the hotel staff welcome their guests using signage with seasonal artworks, which can be replaced manually, to set up a mechanism where the staff can regularly make a fresh start, and interior arrangements are refreshed.
[The 52nd SDA Award Silver Prize]
→ アート:mitografico→ Artworks:mitografico