GKグラフィックス30周年企画
GK Graphics
GK Graphics 30th Anniversary Exhibition
GK Graphics
Category: Design Study Date: 2015
GKグラフィックスは、1985年にGKインダストリアルデザイン研究所から独立して30周年を迎えたのを機に、去る2015年10月27日から12日間にわたり、南青山の「Gallery 5610」にて企画展示会を開催しました。
この展示は、GKデザイングループの一員として、グラフィックスがデザインを通して社会に何を提示していくべきなのかを考える機会としました。
GKグラフィックスは「生活を創るグラフィックス」を理念に掲げ、生き生きとした豊かな生活とはどういうことかを考えてきました。とりわけこの30年は、情報技術や社会構造が大きく変化し、人々の価値観やそれに伴うコミュニケーションのあり方が多様化しています。コミュニケーションデザインの重要性とは、人間にとって変わらない普遍的な幸福感と、時代とともに変わりゆく価値観の調和を模索し続けることだと私たちは考えています。
Formerly a division of GK Industrial Design Associates, GK Graphics was established as an independent firm in 1985. Marking its 30th anniversary, a twelve-day exhibition was held from Oct. 27th 2015 at Gallery 5610 in Minami Aoyama.
We took this exhibition as an opportunity to re-think what we should propose to the society through design, as a member of the GK Design Group.
With “Graphics to Create Life” as our philosophy, we have explored the meaning of a rich and lively life through design. The 30 years since our founding has been a period of drastic changes in information technology and social framework, causing vast diversification in people’s mindsets and related communication manners. We think the value of communication design lies in its endless exploration for a harmonious combination between the unchanging human joys and the ever-changing mindsets and values.
→ みんなの牛乳 – 想いを伝えるパッケージ→ Milk Cartons for Everyone – package to carry personal feelings
→ インタラクティブ パッケージ – ICTを利用した未来のパッケージ→ Interactive Packaging – a future package utilizing ICT
→ COTOCATA – 人から人へ“伝えて作る積み木” コトカタ→ COTOCATA – blocks built by communication
本展示のテーマは「綾(あや)」としました。「綾」は、「美しい織物の表情」を語源とし、モノの表面に現れた様々な形や模様を指します。縦糸と横糸のバランスをとり、強く美しい織物をつくること、それは様々な価値を織り込んで人と人を繋げるデザイン行為に見立てられるのではないでしょうか。この展示では、これからの社会におけるコミュニケーションデザインの可能性を提案しました。The word we chose as the theme of this exhibition is “aya,” originally meaning the beautiful appearance of a woven fabric, a word used to describe the diverse forms and patterns that appear on the surface of something. The art of combining the warp and weft to make a strong and beautiful fabric – it would be a perfect analogy for communication design, weaving in various values to connect people. Thus in this exhibition we explored the possibilities of communication design in society of years to come.